Gebiedsontwikkeling Ruïne van Teylingen

Na een geslaagde participatieronde met de bewoners van Teylingen is er drie jaar geleden een tender uitgeschreven om tot een uitwerking te komen. Werkgroep Het Ruïne Complex is als winnaar uit de bus gekomen. Architectenbureau Van Manen uit Noordwijk is, samen met Citystone Group, Baljon Landschapsarchitecten, Stichting Monumentenbezit en gemeente Teylingen nu in een vergevorderde fase om vorm te geven aan een integrale visie waarin gebouwen, erfgoed en landschap elkaar versterken.

Van Manen schrijft:

We verdiepen ons met het plan stap voor stap , met oog voor de karakteristieke kwaliteiten van de plek en een zorgvuldige balans tussen behoud en vernieuwing. Zo ontstaat een duurzame ontwikkeling die de historische betekenis van de ruïne versterkt en ruimte schept voor toekomstig gebruik. Een nieuwe invulling van het Ruïne Complex in Teylingen: van geïsoleerd naar geïntegreerd. In deze nieuwe invulling gaat het om behoud, beleving en verbinding.

Omdat de kracht van deze plek juist ligt in wat er al is blijft de ruïne de ruïne. het natuurlijk verval wordt behouden volgens de richtlijnen van de rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, dus zorgvuldig onderhouden, maar niet gerestaureerd tot iets nieuws. naast de ruïne worden ook het kaaspakhuis en de Westerbeekschuur behouden. De loodsen naast de Westerbeekschuur worden in het najaar van 2026 circulair gesloopt en zoveel mogelijk wordt er hergebruikt.

Daarna is er archeologisch onderzoek van het terrein.

Tuinen worden opnieuw ingericht als een open landschap dat uitnodigt om te wandelen te leren en te ontmoeten. denk aan wandelpaden maar ook moestuinen en een boomgaard.

Er komt een kleinschalig restaurant, een plek waar men kan eten en drinken met uitzicht op de ruïne en bloembollenvelden. Voor de 24-uurs activatie komen er ook een aantal kleine natuurhuisjes.

De historische zichtlijnen op de ruïne en het landschap met de tweede slotgracht zullen worden hersteld.

De vrijwilligersorganisatie Stichting Beheer Kasteel Teylingen blijft het beheer doen, inclusief de bemensing van een bezoekerscentrum en een deel van het groenonderhoud.

(Bron: Nieuwsbrief voorjaar 2026 SBKT)