Jaarverslag Stichting Beheer Kasteel Teylingen 2017

2017 was het jaar waarin de consolidatie van de Donjon van kasteel Teylingen van start ging. Begin maart werd er een nulmeting gedaan en de woontoren kwam na verloop van tijd rondom in de steigers te staan.
Helaas waren we in verband met restauratie- en consolidatiewerkzaamheden genoodzaakt op vrijdagmiddag de poorten gesloten te houden. Omdat de ruïne er steeds meer als een “bouwput” uit ging zien besloten we om van 18 december tot 1 maart gesloten te blijven.

Verder waren er dit jaar 2 huwelijksvoltrekkingen, 17 scholen voor de erfgoedspoor lessen en diverse rondleidingen zoals onder andere een rondleiding voor een groep vluchtelingen georganiseerd door het taalcafé in de bibliotheek. Ook werd het terrein soms gehuurd voor een gezellig samen zijn van een familie of een team van een organisatie of bedrijf.

Helaas was het aantal fotoshoots dit jaar aanzienlijk minder.
Dat is uiteraard te verklaren door de steigers die niet zo fotogeniek zijn…..

Bijzondere vondst bij de Ruïne!!
Vlak na de opening van het seizoen hebben groep 3 en 4 van OBS Het Bolwerk, in regen en wind, een bezoek gebracht aan de Ruïne van Teylingen. Dit bezoek vond plaats vanwege het nieuwe IPC thema: “Tijd detectives.”
Tijdens de aansluitende archeologieles werd er een zeer bijzonder was de vondst gedaan: een aardbeien potje uit ca. 1750.

Op 4 en 5 juni organiseerde we Beleef Teylingen Handel en Ambacht. Deze editie viel samen met Pinksteren en de landelijke Dag van het Kasteel. Het thema van de Kastelendag was “Rondom Kasteel en Buitenplaats”.
“Beleef Teylingen”, dagelijks leven en ambachten in de middeleeuwen, sloot hier goed bij aan.

De deelnemers van de Teylingenloop kwamen op 11 juni weer hard voorbij gelopen. Een aantal van onze vrijwilligers was in middeleeuwse kleding aanwezig om ze aan te moedigen. Dit jaar deden er voor het eerst ook wandelaars mee met de Teylingenloop.
De wandelaars konden de burcht bezoeken voor een gereduceerde prijs.

Arjen Lubach bij Kasteel Teylingen.
Er is een TV opname geweest voor het programma “Het verborgen verleden” met Arjen Lubach. Arjen besluit zijn zoektocht met een bezoek aan kasteel Teylingen.
Uitzending was zaterdag 22 april 2017 om 20.25 uur op NPO 2.

Tijdens Open Monumentendag op 9 september bleek dat er ook een positieve kant zit aan de aanwezigheid van de steigers. Bezoekers kregen de gelegenheid om de steigers in de Donjon te beklimmen.

In oktober stond de Vikingmarkt weer op het programma. Helaas waren de weergoden ons deze keer niet goed gezind. Door harde wind waren er verschillende deelnemers wiens tent beschadigd raakte. Ondanks dat was het evenement een succes te noemen.

Op 7 november 2017 mochten we onze 1000ste “like”op Facebook vieren. Op Facebook wordt melding gemaakt van alle lopende zaken op Kasteel Teylingen.

Op 26 oktober waren vrijwilligers van kasteel Teylingen aanwezig op het Jacoba van Beierenhof voor het 10-jarig jubileum aldaar.

Het jaar is geëindigd met een etentje voor de vrijwilligers die zich het hele jaar hebben ingezet om het kasteel op de kaart te zetten. Wij zijn hen hier ontzettend dankbaar voor.

Vol goede moed gaan we op naar een mooi nieuw jaar!