Jaaroverzicht 2016

Jaarverslag van Stichting Beheer Kasteel Teylingen 2016.

2016 Was een heel druk jaar voor Kasteel Teylingen. We zijn het hele jaar open geweest en hebben ervaren dat bezoekers dat heel prettig vinden. Dit jaar zijn in reguliere openingstijden 1068 volwassenen en 326 kinderen verwelkomt op ons mooie kasteel.

Er waren 5 huwelijksvoltrekkingen, die allemaal heel mooi zijn verlopen, met ieder hun eigen stijl van aankleding. De bruidsparen waren dan ook zeer tevreden over de organisatie van het kasteel en hoe alles verder geregeld was. Eén bruidspaar heeft dat laten merken door een hele taart, die over was van de bruiloft, aan de vrijwilligers van die dag te schenken zodat die ook een beetje het feest mee konden vieren.

Ook dit jaar zijn er weer heel veel scholen langs geweest om een rondleiding en archeologie les te krijgen. 25 Scholen hadden zich hier voor aangemeld. Er waren ook 2 scholen van buiten het programma van het erfgoedspoor omdat die ook heel graag mee wilde doen.

Dit jaar waren er weer fotoshoots met verschillende onderwerpen waaronder een aantal van fantasie, maar ook verschillende bruidsparen lieten zich hier fotograferen voor het mooiste plaatje. Het waren er 10 bij elkaar en we krijgen hiervoor ook steeds meer aanvragen. Er is zelfs een filmopname geweest voor het programma “Het verborgen verleden” met Arjen Lubach dat 22 april jongstleden werd uitgezonden.

Helaas hebben we moeten besluiten dat het evenement “In Rep en Roer” niet door kon gaan.

Op 17 april was er de Lentefair in Sassenheim waar “Kasteel Teylingen” ook bij aanwezig was om de Ruïne en de evenementen te promoten.

Op 30 april is het kasteel aangedaan door een club van FIAT 500 rijders die ook het kasteel bezocht hebben.

In mei hadden we natuurlijk “De Dag van het Kasteel”. Dit was een drukke dag met 550 bezoekers.

Een week later het evenement “Beleef Teylingen” waar in totaal nog 219 mensen naar toe zijn gekomen.

In mei is er ook nog een mooie promotiefilm gemaakt voor het erfgoed huis.

Juni begon met de jaarlijkse Teylingerloop en werd de crowdfunding gelanceerd voor de aanschaf van het naastgelegen weiland.

In Augustus kwamen we in de krant met een nijlgans die niet zo blij was met een drone die bij de ruïne beelden kwam maken en vloog de drone uit de lucht vandaan. Het filmpje kwam ook op YouTube en is de hele wereld rond gegaan.

Aan het einde van deze maand zijn er steigers geplaatst in de donjon voor restauratiewerkzaamheden en historisch onderzoek. Doordat de steigers er staan konden de bijen, die boven in de muur woonden, uit hun verblijf gelokt daar zij de restauratie niet zouden overleven.

Bij de Herfstfair waren we ook weer aanwezig. Deze keer hadden we ook een harpspeler meegenomen. Helaas hielp het weer niet echt mee waardoor deze maar op de kraam is gaan zitten om droog te blijven in plaats van ervoor.

We eindigde in oktober met ons grootste evenement genaamd “de Vikingmarkt” waar we gelukkig wel heel goed weer hadden. 1856 bezoekers hadden ons weer gevonden en hebben het wederom tot een heel groot succes gemaakt. Komend jaar gaan we deze markt zeker herhalen.

Het jaar is geëindigd met een leuke bbq voor de vrijwilligers die zich het hele jaar hebben ingezet om het kasteel op de kaart te zetten. Wij zijn hen hier ontzettend dankbaar voor.

Op naar een mooi nieuw jaar met leuke evenementen en natuurlijk hopen we dat nog veel meer leuke dingen ons pad zullen gaan kruisen.