Jaaroverzicht 2014

Jaarverslag van Stichting Beheer Kasteel Teylingen 2014.

Het jaarverslag van 2013 sloten we af met “Op naar 2014 met nog meer nieuwe ideeën en plannen om Kasteel Teylingen nog meer in de spotlight te zetten.” We hebben ons best gedaan dit waar te maken en volgens ons is dat goed gelukt.

Kasteel Teylingen was geopend van 1 maart tot 1 november van vrijdag tot en met zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur en op afspraak. Van dit laatste is regelmatig gebruik gemaakt dit jaar.

2014-1Er kwamen een aantal leerlingen van een school voor voortgezet onderwijs te Leiden op bezoek om een voorstelling te geven. Een tweetal families genoten op deze prachtige locatie van een familie uitje met rondleiding. Een klas van een openbare basisschool uit Voorhout kwam langs voor een BBQ met discogolf en Solex rijden. Trias kinderopvang was één van de groepen of organisaties die ons wist te vinden voor boogschietles, aangevuld met archeologieles of spelletjes. Ook vlotten bouwen was mogelijk op afspraak.

In juni mochten we ons eerste bruidspaar van 2014 verwelkomen. Er is dit jaar drie keer gebruik gemaakt van Kasteel Teylingen als trouwlocatie. Ook fotografen kwamen langs voor het maken van trouwfoto’s en andere fotoreportages.

Ter gelegenheid van de Nationale Dag van het Kasteel op 9 juni 2014 bezocht Rotaryclub Sassenheim onze kasteelruïne. Zij wil zich inzetten voor het behoud en het laten beleven van de Ruïne van Teylingen. Naast vrijwilligerswerk wil men ook fondsen werven om projectmatig wensen te kunnen verwezenlijken. De eerste aanvraag van de Stichting is al gehonoreerd. De Rotary heeft € 2.000,00 gedoneerd voor de inrichting van de kassakeet en bebording op het terrein.

JacobaOm dit initiatief te onderstrepen werd een borstbeeld van Jacoba van Beieren onthuld. De maakster, schrijfster en beeldhouwster Ynskje Penning, was voor de gelegenheid speciaal overgekomen uit Haren (Groningen). Het beeld hebben wij één jaar in bruikleen. Wij willen proberen om voldoende geld binnen te halen om het te kunnen kopen (€ 2.500,00) of in brons te laten gieten (€ 7.000,00).

Ook dit jaar kwamen veel scholen uit de omgeving voor een rondleiding en archeologieles. Zelfs een school uit Bodegraven is langs geweest voor een rondleiding. Meer dan 20 basisscholen hadden zich aangemeld voor het archeologieprogramma.
Er werden interessante voorwerpen gevonden en de leerlingen waren erg enthousiast.

We kunnen gerust zeggen dat het jaar 2014 een druk en succesvol jaar is geweest. Op naar 2015! Bestuur en vrijwilligers gaan zich dan ook weer voor de volle 100% inzetten om er, met nog meer nieuwe ideeën en plannen, weer een geweldig jaar van te maken. Kasteel Teylingen zal wat ons betreft nog meer in de spotlight gezet worden.

2014-2